Select Page

Huonepakopelin idean "isä": Juha-Mikael

On tullut aika esitellä Joensuun Huonepakopelin idean isä: Juha-Mikael Malinen, eli tuttavallisemmin Jumi. Annetaan hänen kertoa, miten yrittäjähenkinen veri veti pakohuone-elämysten pariin luotsaamaan kahden toimipisteen Huonepakopeli-ketjua!

Mitä olet tehnyt ennen Huonepakopeliä?

“Tie elämysyrittäjäksi on kulkenut useamman vaiheen kautta, mutta yhdistävänä tekijänä on kuitenkin ollut yrittäjähenkisyys: vuodesta lähtien 2004 minulla on ollut jotain yritystoimintaa, joko kokopäiväisesti tai sivutoimisesti. Ensin meillä oli vaimon kanssa matkailuyritys Kolilla, ja sittemmin aloin vetämään ulkoilmaseikkailupuistoa Joensuussa. Olen harrastanut pienestä pitäen kilpasuunnistusta ja maastopyöräilyä, joten seikkailupuisto sopi niihin intresseihin. Seikkailupuiston pyörittäminen ei kuitenkaan ollut kokopäiväistä hommaa, joten kaipasin rinnalle jotain kokopäiväistä toimintaa. Jotain uutta!”

Mistä idea pakohuonepeleihin ja miten toiminta lähti liikkeelle?

“Tiesin siis, että haluan olla yrittäjä, mutta liikeidea oli kuitenkin pitkään hakusessa, kunnes eräs asiakas esitti ääneen toiveen pakohuonepeleistä. Idea tuli oikean aikaan ja analyyttisena ihmisenä ryhdyin tutkailemaan numeroita ja tutustuin pakopelien maailmaan tamperelaisen kumppaniyrityksen kanssa. Yhteistyö ei kuitenkaan silloin aikataulusyistä onnistunut, joten lähdin itse tuomaan pelejä Joensuhun. Ensimmäiset Joensuun huoneet olivat Selviytyjät ja Sotavangit. Teemat määräytyivät omien mielenkiinnonkohteiden mukaan, mutta sittemmin olen huomannut, että näissä asioissa ei kannata kuunnella itseään, vaan mieluummin asiakkaita. Asiakkaiden ääni on tärkeä saada kuuluviin ja sitä painotamme, kun esimerkikis kyselemme tulevien huoneiden teemoja sosiaalisessa mediassa. “

Miten pelit käytännössä rakentuvat?

“Alkuun pääsemiseksi ostimme pulmat ja pelisuunnitelmat ulkomailta, koska kokemus pelinrakentamisesta tai edes pelaamisesta oli aikalailla nolla. Silloin ajattelin suunnittelevani ja tekeväni pulmatkin itse, mutta kokemus on osoittanut, että näin pelien rakentamiseen menisi liian paljon aikaa. Valmiissa suunnitelmissa on myös se hyvä puoli, että pelit ja tehtävät ovat testattuja, jolloin voimme olla varmoja että ne eivät ole liian helppoja tai vaikeita. Silti yhtäkään peliä ei ole koskaan toteutettu täysin valmiin suunnitelman mukaan, vaan pelejä on aina räätälöity ja kehitetty juuri meidän asiakkaillemme sopiviksi. Haluamme myös kannustaa ryhmiä tekemään yhteistyötä, ja näin suunnittelemme ja kehittelemme soolotehtävien tilalle ryhmätehtäviä. “

Miten kauan pelin rakentaminen kestää?

“Kahdelta henkilöltä on varattu noin kaksi kuukautta aina yhden pelin rakentamiseen. Jussi Lähteenmäen vastuulla on pelien visuaalinen puoli, ja minä hoidan pelien pulmat ja suunnitelmat. Aikataulu on valmiinkin suunnitelman kanssa toisinaan jopa liian tiukka. Mielellään pelejä tehtäisi jopa pidempäänkin, mutta se on harvoin taas taloudellisesti mahdollista.”

Millaisia yllätyksiä pelien valmistelussa voi tulla vastaan?

“Vielä emme ole onnistuneet tekemään yhtäkään huonetta niin, ettemmekö joutuisi peliä korjaamaan tai jopa tehtäviä vaihtamaan testipelin jälkeen. Välillä on itse rakentajallekin yllätys, kuinka erilaiset ihmiset ratkaisevat erilaisia tehtäviä, vaikka rakennusvaiheessa kuinka yrittäisi ottaa kaiken huomioon. Tästä syystä myös pelit tehdään ensisijaisesti aina Joensuussa, josta ne viedään muualle Suomeen. Täällä kun pelit ovat rakentajan äärellä ja näin ollen helposti muokattavissa ja korjattavissa. “

Mitä olet oppinut Huonepakopeli-taipaleella?

Aina kun tehdään uusia pelejä, niin rakentamisessa ja suunnitelmassa kohdataan haasteita. Olen joutunut kehittämään ja opiskelemaan itselleni uusia asioita, esimerkikis sähkötöiden tekemistä. Joskus pieniltä asioilta tuntuvat tehtävät vaativat toteutuakseen paljon pohjatöitä: haasteita on ollut muun muassa saada pingispallo lentämään puhaltamalla pilliin, tai ihan vain löytämällä aurinkolasit, mitkä näyttävät tekstiä. Yksinkertaisilta kuulostavat asiat teettävät joskus paljon töitä, toisinaan ratkaisu tulee toki helpostikin. Ja joskus hyvältä kuulostava ratkaisu osoittautuu käytännössä huonoksi ja taas suunnitellaan uudelleen. Jos jotain, niin tässä on oppinut erinomaiseksi ongelmanratkaisijaksi.”

Mitä haluat tarjota asiakkaillesi?

“Toivon, että voimme tarjota asiakkaille hauskan pitoa 60 minuutiksi – tosin se ei välttämättä kohtaa asiakkaiden toiveen kanssa, joka on päästä ulos mahdollisimman nopeasti 😀 Ei ole kuitenkaan sattumaa, että suurin osa ryhmistä pelaa koko 60 minuuttisen ja että suurin osa pakoajoistakin menee lähelle 60 minuuttia. Haluamme tarjota aina uuden pelin myötä asiakkaalle jotain uutta. Toki jotkut asiat väistämättäkin toistuvat, varsinkin jos pelaajissa on sellaisia, jotka ovat pelanneet paljon. Jos emme muuten pysty muokkaamaan tai vaihtamaan koko tehtävää, niin silloin vähintäänkin vaihdamme lähestymistapaa tehtävään.”

Millaisia terveisiä haluat lähettää asiakkaillenne?

“Haluan kertoa, että meille on tärkeää kuunnella teidän ajatuksia ja toiveita. Vaikka kaikkia toiveita ei pystytä aina toteuttamaan, ovat asiakkaiden esittämät kehitysideat usein päätyneet käyttöön. Hyvä esimerkki tästä on nykyinen vinkki-tv, jonka idea tuli asiakkaalta. Aikaisemmin käytössä olleet ”vinkkipuhelimet” koettiin asiakkaiden kanssa käytössä turhan hankaliksi ja ongelmiakin oli; akut loppuivat kesken ja toisinaan kuuluvuuskin hävisi kellarin paksujen kiviseinien takana. Näin teemme peleistä yhdessä entistä parempia ja elämyksellisempiä.”

Pakopelit