Select Page

Esittelyssä Huonepakopelin lavastemaestro Jussi!

Jussi Lähteenmäki vastaa Huonepakopelin pelien visuaalisuudesta eli konkreettisista lavastuksista. Ensimmäisinä vuosina Huonepakopelin lavastukset tehtiin paikan päällä ”omin voimin”, mutta sittemmin tehtävään saatiin palkattua rautainen ammattilainen! Näin pystyimme tuomaan pelien visuaalisen puolen ihan uudenlaiselle tasolle.

Jussi on valmistunut lavasterakentajaksi Outokummusta vuonna 2010, ja jo ennen valmistumistaan hän on tehnyt lavastehommia elokuva-alalla, mm. Markku Pölöselle. Jussin lavastuksia voi nähdä esimerkiksi sarjassa Karjalan Kunnailla ja elokuvassa Oma maa.

Millaista hommaa Huonepakopelien lavastaminen on verrattuna elokuviin tai teatteriin?

”Se on mielenkiintoista ja erityisen kivaa. Pelien lavastamisessa on vähän elokuvaa, vähän teatteria, ja ansojen, luukkujen ja tekniikan puolesta se on monipuolista. Haasteet ovat ihan erilaisia kuin elokuvalavastuksissa. Elokuvalavastuksissa toisinaan riittää, kun lavaste kestää tunnin ja on turvallinen, jonka jälkeen sen voi hävittää. Huonepakopelin lavasteiden tulee taas kestää ja toimia ihan toisella tavalla, mikä tuottaa haasteita ja tekee tästä erityisen mielekästä. Teatterilavastuksista tehdään ‘raskaampia’ ja kestävämpiä, joten siinä mielessä tämä muistuttaa enemmän sitä.”

Mitä erityistä pakopelien lavastamisessa on otettava huomioon?

“Esimerkiksi yhden vessanpöntön kannen rakentamiseen meni useampi tunti, kun pelkän kannen rakentaminen ei riittänyt, vaan täytyi huomioida mm. että se kestää, että asiakkaat eivät saa sitä auki ‘vippaskonstein’, että se on helppo ja nopea sulkea uudelleen ja että se on tarvittaessa nopea rakentaa uudelleen… ja niin edelleen!

Lavastusten puolesta Huonepakopeleillä on ihan omanlainen sielunelämä, jota piti hieman opetella ennen ensimmäisen kokonaisen lavastuksen tekoa. Neutraali lavastaminen ei riitä, vaan huonepakopelin lavastuksessa pitää mennä ääripäästä toiseen, käyttää kovia kontrasteja, että se on asiakkaalle uskottava ja elämyksellinen.”

Miten tavoitat eri pelien teemat lavastuksissasi?

”Huonepakopeli-maailmassa saa ainakin syventyä monenlaisiin maailmoihin. Yhtenä viikkona saatan patinoida Psykopaatin likaista kylpyhuonetta, seuraavalla viikolla tehdä Pankkiholviin kultaharkkoja ja taas seuraavalla viikolla uppoutua muinaiseen Maya-temppeliin. Pieni hulluus selvästi auttaa ymmärtämään huonepakopeliä! Esimerkiksi tämän hetkinen projekti on lavastaa Sarjamurhaaja-peliä uuteen uskoon ja että lavasteesta saadaan uskottava myös muiden mielestä, pitää yrittää päästä osaksi sarjamurhaajan mielenmaisemaa. ;)”

Mikä on suurin haaste lavastusten tekemisessä?

”Suurin haaste huonepakopelin lavastuksissa on saada kokonaisuus toimimaan sekä juonellisesti, pelillisesti että toiminnallisesti. Heikkouteni pelien rakentamisessa on se, että katson asioita liikaa visuaaliselta kannalta, kun pitäisi ajatella vieläkin enemmän toimivuutta. Pelkästään visuaalisesti hyvännäköinen asia ei välttämättä ole hyvä asia asiakkaalle, mikäli se ei pelillisesti toimi. Visuaalisuus pitää saada yhdistettyä pelin toimivuuteen, jotta saamme asiakkaalle elämyksellisesti paremman kokemuksen aikaiseksi!”

Millaisia terveisiä lähettäisit asiakkaillemme?

”Huonepakopelien lavastajanahan olen vielä aivan aloittelija ja jatkoa ajatellen minulla on mielessä jo monia ideoita hihassa! Toivon, että jatkossa voimme panostaa myös enemmän äänimaisemaan, valaistukseen ja johonkin sellaiseen, mitä ei toisilta vielä löydy! ;)”

Pakopelit